Nieuwe hotspot De Kwekerij Hilversum op Stationsplein officieel geopend
Op vrijdag 28 augustus is De Kwekerij Hilversum officieel geopend. Afgelopen maanden is er hard gewerkt om deze nieuwe hotspot midden in de stad te realiseren. Al eerder werden de groenvoorzieningen geopend voor publiek. Nu ook de ondernemers zijn gestart was het tijd om De Kwekerij officieel te openen. Burgemeester Pieter Broertjes knipte symbolisch een reuze lint door, gespannen om de houten stellage. Dat deed hij samen met architect Bart Brands (Karres en Brands), projectleider Carlijn Bolt (Hilversum Marketing), de kwekers Guido de Wit namens Bar des Boules, David Mol namens Stek en Toma van den Bosch namens Lokaal Hilversum. De burgemeester is erg enthousiast over de nieuwe plek: “Het stationsplein is van een doorgangsgebied tot een prachtige groene verblijfplaats verworden. Het is weliswaar tijdelijk, maar de toon is daarmee wel gezet voor de ontwikkelingen van het hele stationsgebied.”
Een levendige plek
De Kwekerij Hilversum is een groene plek midden in het centrum waar inwoners en bezoekers van Hilversum elkaar kunnen ontmoeten, je spreekt er af voor een kop koffie, een potje jeu de boules of je wacht op een bankje op je trein. Er is ruimte voor nieuwe initiatieven, er ontstaan nieuwe verbindingen en er wordt kennis gedeeld.
De Kwekerij is een tijdelijke plek en maakt onderdeel uit van het Stationsgebied van Hilversum. Vooruitlopend op de nieuwe invulling was er de behoefte om het gebied ook daarvoor aantrekkelijk te maken. Hilversum Marketing is samen met de gemeente en landschapsarchitect Karres en Brands aan de slag gegaan om een levendige plek te realiseren voor inwoners en bezoekers van Hilversum. “We vonden het belangrijk om een plek te creëren waar iedereen zich welkom voelt en waar het prettig is om te verblijven. Met ruimte voor programmering en invulling van ondernemers en inwoners van Hilversum. Daarom zijn we heel blij met de komst van Bar des Boules, Stek en Lokaal Hilversum. Zij maken De Kwekerij compleet en zorgen voor reuring. Wanneer je het station uitloopt voor een bezoek aan Hilversum ervaar je meteen een positieve vibe.” aldus Carlijn Bolt, projectleider namens Hilversum Marketing.
Flexibel en duurzaam
Vanwege de tijdelijkheid van De Kwekerij hebben de elementen een flexibele opzet en er is gewerkt met duurzame en hergebruikte materialen. De realisatie is gedaan door Triomf, een partij die veel ervaring heeft in het ontwikkelen van festivallocaties. Het meest opvallende onderdeel van De Kwekerij is het houten ‘grid’, een nieuw icoon voor Hilversum. Dit frame heeft een lengte van 44 meter, is 8 meter hoog en 4 meter diep en zorgt voor geborgenheid op het grasveld. Het biedt daarnaast een ruimtelijk kader voor ondernemers en leent zich voor programmering zoals het ophangen van schermen voor film en exposities.
Events
In De Kwekerij kunnen outdoor events worden georganiseerd. Zo vond er afgelopen 23 augustus de KidsKwekerij plaats. Op vrijdag 4 september staat de Kwekerij Klassiek op de agenda. Ideeën en initiatieven voor events zijn altijd welkom. Daarvoor kan contact met Hilversum Marketing worden opgenomen via info@hilversummarketing.nl.
Volg De Kwekerij Hilversum via www.dekwekerijhilversum.nl of instagram/facebook met #dekwekerijhilversum