Een eigen tune voor Hilversum

Op vrijdag 4 juni is in de Wisseloord Studio’s de ‘Hilversum Tune’ bekend gemaakt. Eerder dit jaar schreef Hilversum Marketing een prijsvraag uit voor het bedenken en produceren van een muzikaal geluidsfragment dat symbool staat voor Hilversum. De jury heeft uit de 31 inzendingen gekozen voor de track van Lars Koehoorn, Ward Reijmerink en Mitchell de Feijter. Samen met wethouder Gerard Kuipers (Economie en Media), juryvoorzitter Wilco Witte (directeur Poppodium De Vorstin), juryleden Rob Jager (Reaubeau) en Malik Berrabah (Wisseloord Studio’s) hebben de winnaars op 4 juni in studio 1 voor het eerst de ‘Hilversum tune’ ingezet.

‘Tune met een mooie flow aan energie’
Wethouder Gerard Kuipers: “Hilversum is de mediastad van Nederland. Hier werd The Voice bedacht en hebben wereldberoemde DJ’s hun label. Dit is de stad waar veel popgroepen hun eerste plaat opnamen, internationale artiesten live optreden. De plek van waaruit het Eurovisie Songfestival dit jaar werd geproduceerd, geregisseerd en uitgezonden. En zo kan ik nog even doorgaan. Hoe geweldig dat wij nu ook onze eigen tune hebben! Want een stad met een wereldberoemd geluid, verdient zijn eigen tune!”.

Ward, Lars en Mitchell, alle drie studenten aan de Wisseloord Academy in Hilversum, hebben bij het maken van de tune verschillende elementen van Hilversum in de muziek terug laten komen. Ward Reijmerink: “De opbouw met het orkestrale thema dat overgaat in een energiek refrein staat symbool voor de levendige stad midden in de rust van het groen. We maken een reis langs verschillende Hilversumse elementen, zoals het geluid van de NOS, de wereld van het Metropole Orkest, de dancemuziek van Spinning Records en de urban vibe vanuit de Wisseloord Studio’s.”  Juryvoorzitter Wilco Witte vindt het een eigentijdse track die goed past bij Hilversum: “We hebben met de jury unaniem gekozen voor de Hilversum Tune van Lars, Mitchell en Ward omdat hun track een authentiek geluid heeft en er een heel herkenbare melodie in zit. Het is een eigentijdse productie met een mooie flow aan energie.”.

Beluister de tune via deze link

Hilversum Tune in de stad
De tune is op verschillende plekken terug te horen in de stad. Onder andere in een korte film over Hilversum, te zien en te horen op verschillende socials en websites waaronder die van livehilversum.nl. Dezelfde film is komende weken ook te zien in het trailerblok van het Filmtheater Hilversum. De beiaardier van het Raadhuis zal vanaf woensdag 9 juni de tune wekelijks spelen om 11:00 uur. Verder kunnen inwoners en bezoekers in de toekomst het geluid terug horen in producties over Hilversum en tijdens evenementen in de stad. Organisaties die de Hilversum Tune graag willen inzetten voor activiteiten in de stad kunnen daarvoor contact opnemen met Hilversum Marketing.

Campagne The Hilversum Sound
Met de bekendmaking van de ‘Hilversum Tune’ sluit Hilversum Marketing haar campagne ‘The Hilversum Sound’ af. Deze campagne was afgelopen maand te zien en te horen in Hilversum met als doel om inwoners en bezoekers te informeren over de bijzondere rol die Hilversumse bedrijven spelen op het gebied van het maken, registreren en uitzenden van muziek en geluid. Zoals bijvoorbeeld tijdens het Eurovisie Songfestival.