Het is belangrijk om beslissingen die Hilversum Marketing maakt te ondersteunen met data. Daarom doen we onderzoek en monitoren effecten en resultaten van onze activiteiten. Hiervoor hebben we recent een peiling uitgezet bij het burgerpanel in Hilversum. Met deze kennis verbeteren we de positionering van Hilversum en willen we het bereik onder bewoners te vergroten. Doel van deze peiling is om zicht te krijgen op het bereik van onze middelen en campagnes. De opvallendste uitkomsten:
- De bekendheid van de pay-off LIVEHILVERSUM is met bijna 80% van de bevolking behoorlijk te noemen. Vooral de jongere inwoners kennen het.
- Het rapportcijfer voor deze pay-off wordt beoordeeld met een 6. Uit de open antwoorden blijkt dat veel bewoners een lage beoordeling geven omdat gedacht wordt dat de pay-off met de woordgrap (HLIVERSUM) nog gebruikt wordt. Dit is al een tijd niet meer het geval.
- Kanalen zoals de website (18.000 inwoners bezoeken de website), fysieke uitagenda (een derde van de inwoners neemt hem regelmatig mee) en social media (1/5 van de bewoners volgt het) zijn goed bekend, hoewel er ook nog steeds veel winst te behalen valt op dit vlak.
- De campagne Uit met Kids was succesvol. Vooral die doelgroep (jonge ouders t/m 49 jaar), waar het voor bedoeld was, werd bereikt. Een kwart gaf aan ook geactiveerd te zijn en meer activiteiten met hun kinderen te zijn gaan doen in de regio.
- Het indirecte effect van de We Live Here campagne is groot. Niet iedereen heeft de campagne gezien en de verhalen gelezen, maar 7 op 10 inwoners is door deze campagne trots op Hilversum en haar inwoners.
- Ook het effect van de regenboogweek voor meer inclusiviteit en acceptatie van LHBTI wordt heel belangrijk gevonden. Maar liefst 91% denkt dat deze week daar in meer of mindere mate aan heeft bijgedragen.
Lees de gehele rapportage hier.